Sökträffar på Datorspel

Visar 11 av 11 träffar på Datorspel

Sortera på:
  1. Ljud

    Barnaministeriet dokumentär : E-sportaren Aaron

    Kommer 17-årige Aaron Sandgren att vara en av Sveriges största idrottsstjärnor i framtiden? Kanske inte om vuxenvärlden får bestämma. Där har många fortfarande svårt att acceptera att våldsamma datorspel kan ses som idrott. Men det bryr sig inte Aaron om. Han och hans lagkompisar satsar hundraprocentigt på att bli proffs inom Counter-Strike. Aaron går i e-sportklass på Arlandagymnasiet och får spela och träna datorspel på skoltid.

    Källa:

    Taggar:

    Uppdaterad:2017-05-12 Skapad:2016-08-30
  2. Webbsida

    Funkaportalen - om datorspel

    Om datorspel för funktionshindrade, bland annat tips om nedladdningsbara spel. En sammanställning över vilka olika typer av spel som förekommer.

    Källa:

    Taggar:

    Uppdaterad:2017-04-04 Skapad:2009-11-02
  3. Webbsida

    Goodgame

    Goodgame är en konsument- och ungdomsorganisation som sysslar med TV- och datorspel, speltestning och opinionsbildning kring spel i alla dess former. En mötesplats för alla spelintresserade. Allt som behövs är ett brinnande spelintresse.

    Källa:

    Uppdaterad:2017-04-04 Skapad:2009-11-02
  4. Video

    UR Samtiden - Spel och internet : Affärsmodeller för spelbranschen

    Susana Meza Graham, operativ chef Paradox Interactive, har varit i spelbranschen i tolv år och sett hur snabbt utvecklingen har gått, bland annat genom förändringar i synen på hur man ska tjäna pengar på spel. Här berättar hon om affärsmodellen för en ständigt växande miljardindustri. Vilka spel är lönsamma? Hur prissätter man globalt? Alla vill inte betala för spel, så hur tjänar man pengar då? Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

    Källa:

    Uppdaterad:2017-04-04 Skapad:2016-09-14
  5. Video

    UR Samtiden - Spel och internet : Spel har förändrats av internet

    Lina Eklund är forskare i sociologi och har studerat digitala spel och spelande. Här ger hon en överblick av relationen spel och internet och hur den fungerar. Hon menar att olika sorters spelande genom historien säger en hel den om vår samtid. Vilka normer och värderingar har gällt för olika tider? Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

    Källa:

    Uppdaterad:2017-04-04 Skapad:2016-09-14
  6. Video

    UR Samtiden - Spel och internet : Spelarna gör spelet

    Patrick Prax, forskare på Uppsala universitet, berättar på vilket sätt spelarna är delaktiga i utvecklandet av onlinespel. Han ger exempel på deltagarstyrda spel och hur spelarna bidrar till utvecklingen av några av dagens mest populära spel. Dessutom en historisk tillbakablick: Hur såg spelen ut i början? Vad var onlinespel då? Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

    Källa:

    Uppdaterad:2017-04-04 Skapad:2016-09-14
  7. Video

    UR Samtiden - Spel och internet : Spel, streaming och media

    Tanja Sihvonen, forskare på universitetet i Vasa, Finland, förklarar vad gamestreaming är och berättar om viktiga framgångsfaktorer för att lyckas. För att bli en framgångsrik spelare som sänder sitt spelande på nätet handlar det om att bygga en relation med tittarna. Det är inte bara spelprestationen som räknas, utan också den sociala interaktionen. Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

    Källa:

    Uppdaterad:2017-04-04 Skapad:2016-09-14
  8. Video

    UR Samtiden - Spel och internet : Spelande och live-stream

    TL Taylor är professor vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) och har forskat om internet och spel sedan 1990-talet. Här berättar hon om den snabbt växande genren live-stream, det vill säga att spela digitala spel och samtidigt filma, kommentera och sända resultatet på nätet. Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

    Källa:

    Uppdaterad:2017-04-04 Skapad:2016-09-14
  9. Video

    UR Samtiden - Spel och internet : Panel om e-sport online

    Intresset för att tävla och att se på när andra tävlar i digitala spel har exploderat. De största tävlingarna har flera miljoner dollar i prispengar. Ett av de mest populära spelen är League of legends som har 27 miljoner spelare dagligen. Här samtalar forskare, branschfolk och spelare om sina erfarenheter och synen på e-sport på ett professionellt och personligt plan. Hur fungerar e-sport? Är det ens en sport? Medverkande: TL Taylor, professor MIT, Alexander Ferm, Svenska e-sportsföreningen, Martin Hällefors, Esportmagasinet och Daniel McHugh, Challengermode. Moderator: Angelica Norgren. Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

    Källa:

    Uppdaterad:2017-04-04 Skapad:2016-09-14
  10. Video

    UR Samtiden - Dataspel gör patienter friska : Finska spelföretag styr mot hälsa

    Programutvecklaren Jan Storgårds berättar om den finländska utvecklingen av dataspel avsedda att användas i sjukvården. Utvecklingen tog fart för ett år sedan och sedan dess har flera företag gett sig in på marknaden. Storgård menar att det viktigaste i samband med utvecklingen av spel är att knyta till sig talangfulla speldesigners. Föreläsningen var en del av e-hälsomötet Vitalis. Inspelat den 10 april 2014 på Svenska mässan i Göteborg. Arrangör: Svenska mässan.

    Källa:

    Uppdaterad:2016-04-21 Skapad:2014-05-28
  11. Video

    UR Samtiden - Idrott hela livet 2013 : Varför Dreamhack?

    Dreamhack är världens största datorfestival. Flera tusen ungdomar kopplar ihop sina datorer och spelar. Andreas Westman, som är e-sport manager, vill se fler föräldrar som engagerar sig i ungdomarnas dataspel. Inspelat 15 oktober 2013. Arrangörer: Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

    Källa:

    Uppdaterad:2016-04-21 Skapad:2013-12-06