Denna webbplats (folkbildning.net) uppdateras inte längre efter den 30 juni 2019. Befintligt innehåll går dock fortfarande att nå och kan användas i folkhögskolornas verksamhet. För aktuell information kring Sveriges folkhögskolor besök www.sverigesfolkhogskolor.se.

Nyhetsmedia på lätt svenska

En samlande lista med vilka media som har nyheter på lätt svenska i Sverige.

Nyhetsmedia på lätt svenska

SVT Nyheter på lätt svenska 

Här finns också information om SVT Språkplay
"Språkplay is a free app for you who would like to learn more Swedish and watch TV at the same time. The App offers subtitled TV-programs with interactive language support from Swedish to 18 languages"

 

Radio

Sveriges Radio P4 har lättläst sida som heter Klartext - nyheter förklarade på ett enkelt sätt.

Radio Sweden
Med fokus på de nyheter som kan vara aktuella för den som är ny i Sverige. Radio Sweden har ett nytt program per dag och använder ett enklare språk. Radio Sweden förklarar också mer om bakgrunden till det som händer. Programmet går att lyssna direkt eller ladda ner det till din dator eller din telefon. Alla nyheter går också att läsa på hemsidan.

En tidning som man också kan lyssna på 

8 sidor ges ut av Myndigheten för Tillgängliga Media och kommer ut en gång i veckan. 8 sidor har inrikes- och utrikesnyheter, sport- och kulturdel. Tidningen riktar sig till såväl de med svenska som andraspråk som barn och funktionsnedsatta. Observera att nyheterna går att översätta till tjugo olika språk.

Det går att lyssna på 8 sidor. Dessutom går tidningen att läsa på webben.

Missa inte 8 sidors nyhetskorsord som kommer varje vecka. Redo att skriva ut.